Rozvoj grafomotoriky je dôležitou súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu v našej materskej škole a tvorí významný predpoklad súvisiaci s kreslením a písaním.
Pri definovaní cieľov súvisiacich s rozvojom grafomotoriky vychádzame zo vzdelávacích štandardov stanovených v Štátnom vzdelávacom programe pre predprimárne vzdelávanie v materských školách. (2016). Konkrétne štandardy sú uvedené vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia v nasledovnom znení:
Grafomotororické predpoklady písania
- Kreslí grafomotorické prvky vyžadujúce pohyby dlane a prstov.
- Kreslí grafomotorické prvky vyžadujúce pohyb zápästia.
- Pri kreslení a grafomotorických činnostiach sedí vzpriamene,
vzdialenosť očí od podložky je primeraná.
- Pri kreslení a grafomotorických činnostiach drží ceruzku správnym spôsobom a vyvíja primeranú intenzitu tlaku na podložku. S rozvojom grafomotoriky však úzko súvisí aj vzdelávacia oblasť Človek a svet práce, ktorá sa zameriava sa rozvoj zručností súvisiacich s používaním nástrojov v bežnom živote, ale aj na rozvoj zručností potrebných pre sebaobslužné činnosti detí.
Pri plánovaní a realizácii aktivít zameraných na rozvoj grafomotorických zručností vo výchovno-vzdelávacej činnosti berieme do úvahy vývinové špecifiká a úroveň dosiahnutých spôsobilostí detí v konkrétnych triedach, pričom uplatňujeme v čo najväčšej možnej miere individuálny prístup.
Pred nácvikom grafomotorických cvičení zohľadňujeme:
- vek dieťaťa, jeho individuálne, ale aj momentálne dispozície,
- motiváciu, na základe ktorej je dieťa schopné a ochotné spolupracovať, má pocit, že úlohu ľahko zvládne,
- únavu ruky dieťaťa a jeho zrakovú koordináciu,
- vekové zvláštnosti detí vzhľadom na neukončenú osifikáciu kostí zápästia (v 6 rokoch ešte nie je ukončená a svalstvo je relatívne slabé),
- lateralitu (dominantná pravá alebo ľavá ruka),
Pri realizovaní vzdelávacích aktivít pedagógovia vytvárajú vhodné podmienky na rozvoj grafomotororických zručností a dbajú na:
- vhodne zvolený formát papiera, mäkkosť/tvrdosť materiálu ( napr. pastelky, farbičky, vodové farby), ponúknutú plochu, resp. typ podložky (papier, interaktívna tabuľa, betón a i.),
- správne sedenie, státie pri tabuli a celkové držanie tela,
- primeraný tlak materiálu na podložku (napr. tlačenie ceruzkou alebo príliš slabá stopa),
- aktivitu oboch rúk (napr. jednou rukou dieťa kreslí, druhou si pridŕža papier),
- osvojovanie správneho úchopu materiálu (pastel, ceruzka, nožnice a i.).
Definícia grafomotoriky
Grafomotorika :
- je pohybová aktivita, ktorá je výsledkom všetkých psychomotorických procesov, ktoré sa podieľajú na procese písania a kreslenia,
- je ovplyvnená úrovňou vývinu jemnej motoriky (zápästie, prsty, dlaň), hrubej motoriky (motorické funkcie ramena, lakťa a ruky), pohybovou koordináciou, lateralitou, senzomotorickou koordináciou a taktiež úrovňou vývinu psychiky a vôľovým úsilím dieťaťa,
- predpokladá zrelosť v oblasti zrakového vnímania, hmatovo-kinestetického a vestibulárneho vnímania, ale aj v lateralite, v rozvoji
hrubej a jemnej motoriky.
S rozvoj grafomotoriky úzko súvisí:
- rozvoj hrubej motoriky – osvojenie základných foriem pohybu v hrubých črtách,
pohyby veľkých kĺbov (rameno, lakeť, zápästie),
- rozvoj jemnej motoriky – pohyby malých svalových skupín dlane a prstov spájaných so schopnosťou manipulovať s drobnými predmetmi, (činnosti a hry rozvíjajúce jemnú motoriku – vo výtvarnej výchove, manipulácia s papierom, činnosti spojené so sebaobsluhou, stavebnice, skladačky, prstové cvičenia spájané s riekankami)
- rozvoj senzomotoriky – spojenie motoriky a zmyslovej percepcie, ktorá
predstavuje motorickú akciu alebo reakciu dieťaťa na stimul zachytený jedným zo zmyslových analyzátorov (zrakom, sluchom, hmatom, čuchom, chuťou), činnosti a hry na rozvoj audiomotoriky , vizuomotoriky a zmyslového vnímania.
Stupeň rozvoja grafomotoriky je podmienený úrovňou fyzických a psychických funkcií dieťaťa. Denne realizované zmysluplné činnosti rozvíjajúce oblasti psychomotoriky sú pre dieťa nielen príťažlivé, ale zároveň majú výrazný vplyv na zvyšovanie úrovne grafomotoriky.
Tipy na aktivity stimulujúce rozvoj jemnej motoriky a grafomotoriky:
- maľovanie, kreslenie, vyfarbovanie,
- navliekanie korálikov,
- konštruovanie zo stavebníc a skladačiek,
- plastelína, kinetický piesok,
- sebaobslužné činnosti – obliekanie, vyzliekanie, zapínanie zipsu a gombíkov, stolovanie – správny úchop príboru,
- strihanie, lepenie a skladanie papiera, trhanie a krčenie papiera,
- tvorivé činnosti s drobným materiálom (napr. nalepovanie očiek, trblietok, guličiek),
- manipulácia s loptou,
- spoločenské hry s figúrkami (Človeče nehnevaj sa),
- manipulácia s detskými pinzetami, štipcami,
- senzomotorické hry s prírodninami – strukoviny, gaštany, paličky,
- jednoduché práce v domácnosti – odomykanie a zamykanie dverí, čistenie a krájanie banánu, vaľkanie a vykrajovanie cesta, otváranie rôznych typov uzáverov, presýpanie a prelievanie surovín z jednej do druhej nádoby,
- otáčanie strán v knihe