„Dobre vidíme iba srdcom. To hlavné je očiam neviditeľné.“
z knihy Malý princ – Antoine de Saint-Exupéry
Svet emócií, taký zložitý a plný protikladov, fascinuje dospelých aj deti. Emócie sprevádzajú človeka po celý život, sú odrazom jeho ľudskosti. Sú tým, čo robí človeka človekom.
EMOCIONÁLNA INTELIGENCIA – PRAVÁ RUKA IQ
Emocionálna inteligencia (EQ) je schopnosť rozpoznať a pomenovať vlastné emócie, narábať s nimi a zvládať ich, rozumieť emóciám iných ľudí, nadviazať a rozvíjať hodnotné medziľudské vzťahy. Na rozdiel od bežnej inteligencie – chápanej vo forme vedomostí a znalostí – je emočná inteligencia jedným z dôležitých základov úspešného a spokojného života človeka.
EMOCIONÁLNY SVET DETÍ PREDŠKOLSKÉHO VEKU
Predškolský vek možno považovať za nosný a nenahraditeľný vek pre formovanie základov osobnosti dieťaťa a ďalší rozvoj jeho osobnosti. Materská škola zohráva na ceste zrenia osobnosti významnú úlohu. Vytvára miesto, kde dieťa môže odhaliť, prejaviť, využívať a zdokonaľovať svoje možnosti a schopnosti aj v rámci vytvárania nových návykov a vzorcov správania s vhodne usmerňovanými emóciami, a tým si formovať charakter v elementárnej podobe.
DIEŤA S ROZVINUTOU EMOCIONÁLNOU INTELIGENCIOU:
-
Rozumie lepšie svojim pocitom. Dokáže ich rozlišovať, triediť, narábať s tým, čo cíti a prejavovať svoje pocity navonok.
-
Dokáže pracovať s emóciami a vie ich kontrolovať. V napätých situáciách nekoná afektívne a negatívne emócie ako hnev, zlosť, sklamanie, smútok dokáže spracovať rýchlejšie.
-
Je sebavedomé a vie sa správne motivovať k výkonom. Je pripravené vyrovnať sa s tlakmi a nárokmi prostredia.
-
Dôležitou súčasťou emocionálnej inteligencie je schopnosť empatie. Tá umožní rozpoznať emócie u druhého, naladiť sa na jeho prežívanie, vcítiť sa do jeho situácie a vyjadriť pochopenie
EMOČNÉ KVETINKY
Jedným zo spôsobov ako v našej materskej škole rozvíjame emocionálnu inteligenciu je projekt „ Emočné kvetinky“, ktorého cieľom je klásť dôraz na empatiu a riešenie sociálnych a emocionálnych problémov s ohľadom do budúcnosti.
Deti objavujú emocionálny svet prostredníctvom šiestich kvetov emócií:
-
Šťastie
-
Radosť
-
Láska
-
Smútok
-
Hnev
-
Strach
Vďaka tomuto projektu deti nenásilným spôsobom:
-
zisťujú, že emócie sú úplne prirodzené a dôležité
-
zoznamujú sa so svojimi emóciami, ale aj s emóciami iných detí,
-
naučia sa byť vedomé svojich dobrých vlastností a schopností, ale súčasne si dobre uvedomovať aj svoje slabosti a chyby
-
vytvárajú rámec dôvery, emocionálne bohatý , prehlbujú sebapoznanie s triedou
-
naučia sa, že aj smútok, hnev či strach sú súčasťou nášho bytia a treba ich prijať do života
-
dokážu sa podeliť o svoje šťastie, radosť
-
dokážu vyjadriť ocenenie za dobré skutky