Pomocný vychovávateľ pre materské školy
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR vyhlásilo v rámci Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky výzvu na predkladanie žiadostí na program „Pomocný vychovávateľ v materskej škole“.
Cieľom výzvy je podpora materských a špeciálnych materských škôl prostredníctvom zamestnania pomocného vychovávateľa ako nepedagogického zamestnanca na pomoc pri poskytovaní povinného predprimárneho vzdelávania deťom so zdravotným znevýhodnením a/alebo deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Projekt našej materskej školy bol v rámci Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky podporený a teda v našej materskej škole bude pôsobiť zamestnanec na pozícii pomocný vychovávateľ.
Dajme spolu gól
Projekt „Dajme spolu gól“ je súčasťou Grassroots programu SFZ. Najväčšou výzvou dnešnej doby je zastaviť dlhodobo klesajúci záujem verejnosti o futbal. Zmena spoločenského systému a konkurencia iných spoločenských odvetví dostala futbal do náročnej pozície. Futbal však svoju jedinečnosťou stále láka časť mladých ľudí, ktorých je ale podľa vývoja demografie a aj medzinárodných analýz čím ďalej tým menej. Preto je nevyhnutné ponúknuť atraktívne futbalové aktivity deťom a mladým ľuďom. Slovenský futbalový zväz už siedmy školský rok realizuje projekt zameraný na popularizáciu futbalu u detí v materských školách s názvom „Dajme spolu gól“ (pravidelné pohybovo-športové aktivity so zameraním na futbal), ktorý pokračuje v našej materskej škole aj v školskom roku 2022/2023. Do projektu sú zapojené deti z predškolských tried na základe záujmu zákonných zástupcov.
Cieľ projektu:
- Ponúknuť všetkým deťom bez rozdielu sociálneho a zdravotného statusu možnosť pravidelnej pohybovej aktivity
- Motivovať deti k športovej aktivite a vytvárať v nich trvalý vzťah k športu celkovo
- Podporovať zdravý životný štýl
- Osvojovať si základné pohybové návyky
- Rozvíjať pohybové schopnosti detí primerane k ich veku
- Rozvíjať kognitívne funkcie detí
- Hravými prostriedkami ukázať pozitíva pohybu a samotnej hry – futbalu
- Získať čo najviac detí z materských škôl / základných škôl s materskou školou / základné školy pre futbalové kluby v obci / meste
Základné piliere projektu:
1. HRA (hravými prostriedkami rozvinúť potenciál u detí)
2. ZDRAVIE (šport ako najlepšia prevencia pred chorobami (imunitný systém) a podpora zdravého životný štýlu (obezita)
3. EMÓCIA (uspokojenie emocionálnych potrieb detí – zábava a radosť z aktivity, z hry)
4. UČENIE (prostredníctvom hry, schopnosť koncentrácie u detí, seba disciplína, lepšie študijné výsledky)
5. SOCIALIZÁCIA (hra ako prostriedok byť súčasťou sociálnej skupiny)
Dajme spolu gól
Technická škôlka
Projekt „Technické škôlky“ vznikol v Českej republike v roku 2014. Hlavnou myšlienkou projektu je vzbudiť u detí záujem o techniku a prírodovedné poznanie, podporiť celkovú technickú a vedeckú gramotnosť, zlepšiť schopnosť porozumieť základným poznatkom vedy a techniky a uvedomovať si, ako prakticky ovplyvňujú život každého z nás. Aj naša materská škola je do projektu „Technická škôlka“ zapojená.
Bezpečná škôlka
„Vidieť a byť videný“
Projekt našej školy Bezpečná škôlka vznikol na základe projektu Goodyear Bezpečná škôlka, do ktorého sme sa zapojili v roku 2008. Projekt má za sebou niekoľko úspešných ročníkov nielen v Slovenskej republike, ale i v Českej republike a v Maďarsku. V priebehu rokov sa z týchto krajín zapojilo do projektu viac ako 3 000 materských škôl.
Hlavným cieľom nášho projektu je zvyšovanie bezpečnosti detí z materskej školy na cestách. Úlohou projektu je predovšetkým prevencia a osveta prostredníctvom dopravnej výchovy. Rôznymi aktivitami tak chceme prispieť k formovaniu správnych vzorcov správania sa detí predškolského veku v cestnej premávke. Všetci zamestnanci materskej školy dbajú na pravidelné využívanie bezpečnostných prvkov (bezpečnostné vesty, pásy, stop-terče).
V rámci projektu zaraďujme celoročne do výchovno-vzdelávacieho procesu výkonové štandardy zo Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách zo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť – dopravná výchova. Využívame najmä zážitkové učenie. Okrem reálnych situácií (vychádzky, výlety, exkurzie) navodzujeme umelo vytvárané dopravné situácie v interiéry a exteriéry materskej školy. Úlohou detí je riešenie vzniknutých situácií. Našim hlavným zámerom je v spolupráci so zriaďovateľom vytvoriť v priestore exteriéru materskej školy dopravné ihrisko, ktoré by deti našej materskej školy mohli denne využívať pre realizácii pobytu vonku.
Grantový program Nadácie BVS Zelený región
Pravidelne sa zapájame do grantového programu nadácie BVS Zelený región. Grant sa nám podarilo už viackrát získať.
Cieľom programu je podporovať aktivity zamerané na vytváranie, obnovu alebo oživenie ekologicky hodnotných lokalít pomocou zapojenia detí a mládeže. Podpora starostlivosti o environmentálne miestne lokality má prostredníctvom tohto programu zaujať najmä mladšie ročníky, a to témou, ktorá aktuálne v spoločnosti intenzívne rezonuje – ochrana životného prostredia.
Deň stromov
Myšlienka osláv Dňa stromov vznikla už v 19. storočí v americkej Nebraske a postupne sa rozšírila do celého sveta. Presný dátum osláv sa v každom štáte alebo regióne líši v závislosti od klimatických podmienok vhodných k vysádzaniu stromov. V stredoeurópskych krajinách bol za dátum dňa stromov ustanovený 20. október.
Aj v našej materskej škole každoročne oslavujeme tento sviatok zasadením aspoň jedného stromu v areáli MŠ.
Pri príležitosti Medzinárodného dňa stromov si s deťmi v rámci projektu pripomíname dôležitosť stromov, ktoré produkujú kyslík, odparujú vodu, zlepšujú pôdu, poskytujú plody a drevo, sú domovom mnohých živočíchov, pohlcujú prach a hluk, tvoria tieň, filtrujú ovzdušie ….
Deti sa aktívne zapájajú do činností, získavajú a upevňujú si informácie o dôležitosti starostlivosti o stromy a o ochrane životného prostredia ako takého. Hlavnou témou bývajú najmä jesenné farebné stromy.
Vždy okolo 20. októbra si deti spoločne s pani učiteľkami stromy zasadia, pripomenú si čo stromy pre svoj život potrebujú a poprajú im, aby sa im na našom dvore darilo.
„Čáry – máry ,
nech sa Ti u nás darí“
Deň vody
„Voda je najdôležitejšia
a nenahraditeľná zložka života,
bez ktorej nemôže existovať človek,
živočíchy, zem ani život“.
Hlavným cieľom projektu je vedieť kde všade sa nachádza voda a poznať význam vody pre rastliny, živočíchy a človeka.
Svetový deň vody je oslavou úcty a pokory k vode, ktorej význam si celý svet a samozrejme aj naša materská škola každoročne pripomína 22. marca. Po prvý krát bol tento deň vyhlásený v roku 1992 na konferencii OSN v brazílskom Riu de Janeiru, pričom každý rok je jeho oslava tematicky zameraná na iné problémy v súvislosti s vodou.
Podľa posledných údajov OSN vyše dve miliardy ľudí na svete stále nemá prístup k zdravotne bezpečnej pitnej vode. Znečistená voda a nedostatočná hygiena si každoročne vyžiadajú vysokú daň v podobe chorôb a predčasného úmrtia. Medzi vidieckymi a mestskými oblasťami a medzi bohatými a chudobnými ľuďmi pretrvávajú výrazné rozdiely, pričom
najviac znevýhodnené je vidiecke obyvateľstvo a najchudobnejšie obyvateľstvo. Minulosť, súčasnosť, ale aj rôzne scenáre ďalšieho vývoja ľudskej spoločnosti jednoznačne poukazujú na to, že o ďalšom rozvoji svetovej – globálnej, ale i miestnej – lokálnej ekonomiky bude rozhodovať tá, na prvý pohľad „najbežnejšia“, „najobyčajnejšia“ a „najrozšírenejšia“ kvapalina na našej planéte – voda. Voda nie je iba najrozšírenejšou kvapalinou v prírode, ale aj najdôležitejšou kvapalinou v prírode. Stačí asi povedať, že vo vode sa zrodil život, že bez vody nemôžu existovať ani živočíchy ani rastliny, že život na Zemi je iba tam, kde je aj voda.
Motýlia záhrada
„Život nestačí, povedal motýľ.
Treba k nemu slnečný jas,
slobodu a malý kvietok.“
Hans Christian Andersen
Projekt našej školy Motýlia záhrada vznikol na základe každoročného pozorovania vývoja motýľa. Hlavným cieľom nášho projektu je zvyšovanie povedomia detí prostredníctvom zážitkového učenia.
Deti majú možnosť zblízka pozorovať život motýľa priamo v materskej škole. Motýlia záhrada je pre deti nezabudnuteľným zážitkom. Deti jedinečným spôsobom pozorujú rýchly rast húseníc, fascinujúcu premenu vitálnej húsenice na nehybnú kuklu a napokon vyliahnutie motýľa. Motýle pozorujeme, kŕmime a napokon spoločne všetky triedy našej školy vypúšťame do voľnej prírody. Celý proces premeny z húsenice na dospelého motýľa trvá tri až štyri týždne v závislosti od teploty okolia.
Všetky triedy materskej školy disponujú potrebným vybavením (sieťka na chov motýľov, potreby na kŕmenie motýľov. Každoročne objednávame len náhradnú sadu piatich húseníc.