Očakávania od budúceho prváka
Pre úspešný nástup dieťaťa do školy je dôležitý určitý stupeň celkového vývinu, ktorý mu umožní bez väčších ťažkostí vykonávať školské povinnosti. V prípade školskej zrelosti sa to netýka len vedomostí a rozumovej úrovne, ale ide aj o biologickú zrelosť nervového systému, ktorá podmieňuje schopnosť sústrediť sa, pracovnú vytrvalosť, kontrolu impulzívnosti, mieru pohyblivosti a vyspelosť jemnej motoriky.
Od dieťaťa sa vyžaduje, aby bolo po stránke somatického, psychického, emocionálneho a sociálneho vývinu zrelé a pripravené zvládať požiadavky školy.
Každé dieťa je individuálne a je prirodzené, že niektorým sa v istých oblastiach darí viac ako ostatným.
Vo všeobecnosti je však potrebné, aby dieťa predškolského veku vedelo nasledovné:
Čo by mal vedieť budúci prvák
Komunikácia – reč, slovná zásoba, vyjadrovanie a sluchové vnímanie
-
Reč je zrozumiteľná, výslovnosť čistá, vety gramaticky správne
-
V rozhovore správne používa prítomný, minulý, budúci čas
-
Vyjadruje sa plynule aj v zložitejších vetách
-
Správne používa predložkové väzby
-
Samostatne súvisle rozpráva o svojich zážitkoch, prerozpráva dej krátkeho príbehu v chronologickom poradí
-
Vie vyčleniť prvú a poslednú hlásku v slove, povedať slová začínajúce na rovnakú hlásku
-
Vytlieska slovo po slabikách
-
Ovláda krátke básničky, pesničky
Motorika – hrubá a jemná motorika, grafomotorika, kresba:
-
Má správny úchop ceruzky tromi prstami
-
Dokáže kresliť tak, že línie sú pevné a neroztrasené
-
Kresba postavy obsahuje všetky základné znaky
-
Obkreslí jednoduché tvary, približne nakreslí geometrické tvary
-
Odkreslí slovo napísané písaným písmom
-
Zvláda prácu s nožničkami, vystrihne objekt podľa predkreslenej čiary
-
Zvláda samostatne obliekanie, vyzliekanie, hygienu po toalete
-
Dokáže si naliať vodu z džbánu do pohára
-
Dokáže zaviazať šnúrky, zapnúť gombíky
-
Zvláda pohybové úkony, prekážkovú dráhu, poskoky
Vedomostná – kognitívna úroveň
-
Vie svoje meno, priezvisko, adresu, meno svojich rodičov, orientuje sa v základných rodinných vzťahoch
-
Pozná názov svojej krajiny a mesta, kde žije
-
Vie pomenovať a rozpoznať farby a odtiene
-
Pomenuje základné geometrické tvary, rozlišuje plošné a priestorové
-
Vymenuje dni v týždni, rozlišuje ročné obdobia
-
Pozná časti dňa, vie aké je v danej chvíli obdobie, aký je deň.
-
Pozná prírodné javy a vie, v ktorom ročnom období môžeme javy pozorovať
-
Rozlišuje listnaté a ihličnaté stromy, stromy od kríkov, ovocie a zeleninu
-
Pozná základné pravidlá cestnej premávky
-
Rozpoznáva podobnosti a odlišnosti, chápe príčinu a dôsledok
-
Vie narábať s číslami do 10, má osvojené predmatematické predstavy (rozumie pojmom prvý, posledný, väčší, menší, veľa, málo, viac, menej, rovnako…)
-
Orientuje sa v priestore, vie kde je „vpredu“, „vzadu“, „hore“, „dole“, „vpravo“, „vľavo“
Sociálna, emocionálna a pracovná pripravenosť
-
Dieťa sa do školy teší
-
Má primerané pracovné tempo
-
Vydrží pri hre alebo inej činnosti 15-20 minút, začatú prácu alebo hru dokončí, nezačína neustále niečo nové, neodbieha,
-
Dokáže prijať autoritu dospelého, je ochotné s ním spolupracovať a rešpektovať dohodnuté pravidlá
-
Je schopné začleniť sa do kolektívu a spolupracovať s rovesníkmi
-
Primerane ovláda svoje emócie, je citovo stabilné, schopné prijať neúspech
-
Má z domova zažité plnenie jednoduchých povinností
-
Je schopné odložiť bezprostredné splnenie svojich želaní