Jednou z efektívnych metód, ktorú využívame vo výchovno-vzdelávacej činnosti, s cieľom, čo najefektívnejšieho dosiahnutia stanoveného cieľa, je aj Artefiletika.
Artefiletika je moderným skríningovým, preventívnym a intervenčným prístupom používaným v rôznych školských prostrediach.
Naša materská škola aj týmto spôsobom reflektuje zvýšené nároky na prípravu detí v žiaducich a potrebných zručnostiach ako napríklad spolupráca, schopnosť sebavyjadrenia, formovanie vlastných názorov, kreativita a taktiež tolerancia.
Predmetom artefiletiky je osobnostný rozvoj prostredníctvom expresívnych a zážitkových metód i techník. Sú to práve umelecké aktivity a ich tvorivý potenciál tak kultúrny, ako aj prosociálny, ktoré pôsobia ako pozitívna prevencia psychických a sociálnych porúch.
S rastúcimi nárokmi dnešnej doby nadobúda artefiletika význam aj ako relaxačná a stres uvoľňujúca činnosť. Slúži na ventiláciu pocitov hnevu, depresie, úzkosti, ale aj radosti.
Artefiletické činnosti sa považujú za veľmi prínosné pre výchovu a vzdelávanie detí predškolského veku. Prepájajú umenie, výchovu a vzdelávanie so životom.
Ďalším cieľom artefiletiky je aj zachytávať deti so zážitkami neúspechu, s nízkou mierou sebaúcty, a tak podporovať a rozvíjať ich zdravý sebaobraz a sebahodnotenie prostredníctvom korektívnej skúsenosti a zážitku úspechu, a tým eliminovať riziko zacyklenia v syndróme naučenej bezmocnosti, eliminovať odmietnutie v interpersonálnych vzťahoch a prehlbovanie problémov v správaní.
Umenie nie je náročné, ak ho má človek rád. Nikoho nemôžete donútiť, aby sa naučil tvoriť. Tvoriť sa dá iba s láskou a záujmom. Ide o to, aby deti nestratili záujem o umenie, aby tvorili z potešenia a hľadali v tvorbe porozumenie, oddych a inšpiráciu.